Halvvägs! :)

Äntligen har det blivit juli! Det är lite bitterljuvt. Å ena sidan betyder det att jag nästan har jobbat halva min tid. Jag kan stänga mitt exeldokument för arbetspass i juni (Ja, jag har blivit en exelnörd!) och gå in på min julilista vilket känns skönt, men samtidigt så vet jag att jag har missat nästan 3 veckor sommar i Sverige! Idag regnar det och är kallt här vilket gör att min lediga dag har blivit till ännu en sitta inne, käka godis och kolla på film-dag.

Än så länge så trivs jag ganska bra. Det är inte som förra året då det var fest flera gånger i veckan och solen lyste dygnet runt (eller glamoriserar jag förra året, var det lika regnigt då?).

Men samtidigt är det skönt. Egentligen är detta precis vad jag behöver. Jag har tid att läsa, tänka och planera för framtiden. Funderar på att försöka tillgodoräkna mig lite kurser och ta ledigt från studierna nästa vår. Vill göra något annat, kanske bosätta mig utomlands och så känns det smart att spara in lite csn. Har börjat fundera mer på vart jag vill bo i framtiden och Göteborg lockar allt mer. Kanske ska använda en termins csn till att läsa en kurs i företagsekonomi i Göteborg när jag blir klar i Linkan. Även om det är intressanta kurser på programmet nästa vår så tror jag att en termin företagsekonomi ger mig mer.


Annars drömmer jag mig bort till allt som inte finns här! Vänner, shopping och att kunna ligga i gräset med en bra bok och känna värmen från solen.

Är på storstadshumör och vill till Göteborg, Stockholm, Manchester, Barcelona, och så vidare!

Kommer dock inte bli mycket pengar kvar tills jag kommer hem. För det första så jobbar jag bara 6 v i år och det mesta av pengarna jag tjänar kommer gå till att betala av en pengaskuld till mina föräldrar. Utöver det så måste jag leva här och betala hyra och räkningar i Sverige. Och vill jag utomlands till våren så behöver jag även en buffert till det.

Men drömma kan man väl få!

Jobbet är väldigt stressigt just nu! Det är svårt att vara serviceminded och trevlig i receptionen när man hela tiden ligger efter med det man ska göra och alltid får jobba övertid utan att få betalt. Jag är själv i receptionen så ofta att jag helt enkelt inte kan gå hem när jag ska.

Kunderna ska alltid gå först (Hur otrevliga de än kan vara) men samtidigt måste jag hinna sköta all administration med fakturor som ska skickas, rum som ska checkas ut och in och grupper som måste registreras i datasystemet. Utöver det betraktas jag även som en allmän informationspelare och både invånarna i byn och turister som inte bor på hotellet kommer med frågor och krav som jag inte kan hjälpa dem med. Det var mycket lättare förra året när jag jobbade på ett hotell utanför byn, dit kom endast turister som ville bo hos oss eller kanske någon som hade kört vilse och ville ha direktioner. Nu kommer det folk som vill veta när båtarna går, vart man ska vända sig om man vill åka på krabbsafari och när flyget går. Jag försöker hjälpa alla efter bästa förmåga men eftersom jag själv inte känner till området så tar det jättemycket tid för mig att leta efter information. Sen blir folk ändå sura för att jag inte vet från början utan måste ta deras dyrbara tid medan jag söker på google efter det de vill veta.

Ytterst tröttsamt att hjälpa folk som inte ens bor på hotellet och bara få sura blickar till tack.

Jag förstår inte hur folk kan med att vara så otrevliga som en del turister är. Man undrar lite om de inte fått någon uppfostran alls eller om deras liv har varit så kargt och fruktansvärt att de måste trycka ner alla andra för att känna sig tillfreds.

Men men, jag ska ta ett snack med min chef, jag orkar inte jobba så hårt och så länge som jag gör. Antingen får de hjälpa till mer eller betala mig för all extra övertid. Annars tänker jag faktiskt gå hem klockan 23 utan att vara klar och så får det bli kaos dagen efter.

Jag är för snäll! Tanken var ju att jag skulle vara en bitter och svarthårig receptionist i år. Men håret har ljusnat ganska mycket och bitterheten har blivit utbytt till ett halvfalskt leende...

Fast nu är det bara 23 dagar kvar! Sen blir det flygresa, hotellnatt i Oslo och sen 25 års fest för Tove i skogen utanför Strömstad! SOM jag längtar!

dagens låt kommer från min spellista som jag lyssnar på varje dag när jag går till jobbet!

Elin Sigvardsson och Magnus Carlson med Saviour. :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0